fredag, juni 11

Irisar är fantastiska.

Jag är väldigt förtjust i Irisar. Rådjuren brukar inte bry sig om dem. De flesta av mina Irisar har jag fått eller bytt till mig, jag vet inte vad de heter.
Den här sorten har jag redan visat en närbild på. Låg skäggiris som blommar i mitten av maj.
Gammal sort skäggiris som växer i "alla" gamla trädgårdar. Jag har två varianter, den ena är lite mer ljuslila, den andra mer vit. Blommar i början av juni. Medelhög.
Ljusblå strandiris, hög, blommar i början av juni.
Denna gula är medelhög och börjar blomma innan den översta låga, mörklila blommat över.
Den här är hög, något mer lila i verkligheten än på detta foto. Blommar när den låga lila blommat över men strax efter och delvis samtidigt med den gula.

Fler sorter kommer snart, vartefter de börjar blomma!

Inga kommentarer: