torsdag, augusti 19

Tips för snigelangripna Dahlior

Sniglar älskar späda blad från dahlior. När de vuxit till sig och blivit grövre brukar de få vara ifred, åtminstone i min trädgård. En av dahliorna, Cafe au Lait, var lite sen i starten och blev utplanterad i rabatten med små späda blad. Sniglarna kom och gnagde av stjälkarna, jag plockade bort sniglarna, men nya kom dit istället.

Till slut fick just denna dahlia en "krona" av en gamma kaffeburk utan botten, sedan dess har den fått vara ifred för sniglarna. Förmodligen hinner den inte blomma i år, men den kanske hinner växa till sig såpass att knölen kan övervintra.

En Arabian Night som jag inte hade någon färsk bild på när jag presenterade den nya dahliarabatten. Jag tycker mycket om den, vinröd med sammetskänsla!

I dahliarabatten med mycket vitt växer denna pompomdahlia som jag fick på dahliaträff i höstas. Jag vet inget namn på den.

Inga kommentarer: